Vandringsberättelser 2022

Svarvareskogen 30 jan

Pengastenen 9 jan

Torekov 26 december

"Vandra bort julmaten med Frank Larsson.

Vi hämtade upp de två EVF:arna från Helsingborg på Lidl:s parkering enligt överenskommelse och var snart på väg norrut längs E6:an i den mulna morgontimman. I god tid svängde vi in på parkeringen till kyrkan i Torekov, men blev sittande i kupévärmen tills dagens vandringsledare kom strosande österifrån. Snart nog anlände också bilarna från Ängelholm och vi kunde bege oss norrut från kyrkan iklädda regnkläder mot eventuell väta och som vindskydd. Stämningen verkade dock på topp bland de 15 som ville bränna några julmatskalorier på Annandagen. Vi fortsatte norrut förbi campingen och golfbanan tills vi nådde Råled, där vi sittande på hällarna fikade och beundrade utsikten, även om Väderön låg i regntunga skyar. Återvägen gick närmare havet genom naturreservatet och förgylldes av de fantasifulla Jul-miniatyrerna i strandskogen. Regnet hade gradvis tilltagit, så avslutningen blev rask och snart skingrades bilarna, men jag hann i alla fall framföra ett stort tack till Frank för en fin vandring på c:a 9 km."

Text: PeO Jansson. Bild 1: Inga Johansson. Bild 2, 3 och 8: Hans Andersson. Bild 4-7+9: Inga Johansson.

Svenstorpsrundan 18 december

Hjärnarp - Margretetorp

Vi lämnade Helsingborg i en strålande soluppgång. Men när vi steg ur bilarna, längre norrut på Grilleken i Hjärnarp snöade det häftigt. Christian bestämde då att vi skulle korta rundan lite och jag kan nu inte minnas att vi kom till Svenstorp. Men det gjorde ingenting alls. Snöandet tilltog och vi pulsade fram i den decimeterhöga, vita nederbörden. Alla var glada och Zina min kompis, född i Bagdad hade aldrig i sitt liv gått någon större sträcka i snö. Och även vi andra tyckte det var mysigt. Det var ett tag sedan man kände knarret under fötterna.

Från Hjärnarp gick vi västerut under E 20 - motorvägen. Här i skogen låg snön tungt på fur och gran. Björkarna stod som vita statyer. Det var vintervackert! Vår rast var kort eftersom snön kylde det upphällda kaffet. Strax efter fikat kom vi ut på en glänta. Det har slutat att snöa och det var ljust. Under oss låg Margretetorp. Utsikten var milsvid.

Tillbaka vid Grilleken tackade vi 18 mycket nöjda vandrare Christina och Kristian för en fin vintervandring.

Text: Mona Folkesson.  Bilder: Lena Ottosson.

Tomtevandring 11 december

Kronoskogen

En mycket trevlig Tomtevandring i ett härligt väder med snö och -10 grader, men hela 22 vandrare kom glatt ändå. Tomte med små söta nissar bjuder på glögg, peppar-
kakor och clementiner. Christina och Ija som leder vandring, alltid lika trevligt…

Text och bilder: Inga Johansson

Adventsvandring 27 november

Errarp/Adventsvandring 27 nov

26 st. vandrare startade på Nya torg och gick genom Nybroskogen till Sven Jons udde, där vi intog medhavd fika. Färden gick vidare till Errarps By genom Skälderviken. Många trodde nog att Errarps By var något speciellt, det är en by med 5-6 vackra gårdar. Vandringen skulle ju ha ett namn och då blev det Errarps By. Vandringen avslutades med korvgrillning på Tullakrok.

Vid pennan och kartan: Lena Ottosson

Stidsvig-Kopparmöllan 20 november

Karta: Bengt Johansson

I röda ringen: Stängselöverraskningen vid Gelita (f.d. Extraco)

Fikapaus vid skogsvägen. Foto: Thomas Holmqvist

Tomte i blå luva. Foto: Ija Therup

Foto: Thomas Holmqvist

Dearp 13 november

Söndagens vandring utgick från Hov, med 19 vandrare, Boris tog vägen genom kyrkogården mot fornminnesstenarna där vi beundrade utsikten sedan fortsatte vi mot Hillarp. Vi gick vidare på vår rundvandring mot Hallavara och gick in i Dearps skog mot Haga o sedan åter mot Hov. Idag missade vi den milsvida utsikten på grund av det disiga vädret men däremot så lyste de höstlöven och bären i all sin prakt.

Text och foton: Ija Therup. Karta: Bengt Johansson.

Mårtensvandring 6 november

Vädret blev bättre när vår Mårtensvandring började. Vi blev 18 stycken glada vandrare och ca 10 km avverkades. Vi gick den vita slingan. Kristian och Christina hade ordnat det väldigt trevligt för oss och det blev fikapaus vid Sibirien. När vi kom tillbaka så var det utlottning av två paket majskyckling.

Två vinnare blev väldigt glada..

Tack för en trevlig vandring.

Inga Johansson som håller i pennan, och tagit bilder

Klåveröd 30 okt

27 vandrare samlades vid Klåverödsdammens östra hörn. Vi passerade dammen och gick genom granskog med stora stenblock här och var. Vi kom strax fram till en plats där det en gång legat en kvarn. Vandringen fortsatte genom lövskog, ibland längs långa mossbeklädda stengärden. Vi kom fram till Skorstensdalen med sina stenstoder som liknar väldiga skorstenar. Den första fikapausen togs vid en lägerplats med utsikt över dammen. Vandringen fortsatte genom skogen, emellanåt på långsträckta spänger. När andra fikapausen kom satt vi på stock eller sten i ett mera öppet landskap. Nästa del av vandringen gick genom betesmark, därefter över myrmark på långsträckta spänger. Spängerna ledde oss till utsiktsplatsen i utkanten av Traneröds mosse. Vi lämnade mossen, följde spängerna, vandrade vidare längs betesmarker och genom skog, och kom så småningom tillbaka till utgångspunkten. Vandringen gick i vackert höstväder och uppmättes till ca 12 km.

Vid pennan

Anna Lindgren

Vallåkra-Ottarp 23 okt

I strålande solsken gav sig 22 vandrare iväg från stationen i Vallåkra. Det blev lite trampande på asfalt till att börja med, men sedan vek vi av in i en hagmark. Och med Rååån en liten bit ifrån oss. Efter en stund skulle vi över den enda stättan på vandringen. P.g.a. att stödpinnen som man kan hålla sig i gått av, blev det lite olika stilar för att komma över. Vi fortsätter stigen framåt som så småningom går över i en allé upp till Bälteberga säteri. Karl XI hade sitt högkvarter här under Skånska kriget 1676-1677. Carl von Linnè har besökt godset 1749 under sin skånska resa. Det har varit många ägare till Bälteberga, men 1868 köptes den av Carl Theodor Kinch, vars släkt sedan dess ägt Bälteberga. Vi fortsätter vandringen och kommer så småningom fram till Ottarps kyrka som ovanligt nog ligger i en dalgång. Strax efter kyrkan går vi upp i en slänt för att inta vår medhavda matsäck. När vi startar upp igen får landskapet nu otroliga vyer åt alla håll. Vandringen avslutas men en rejäl nerförsbacke och så är vi tillbaka i Vallåkra igen.

Vid pennan Anita o Bert

Foton: Hans Andersson.

Alternativvandring-Kronoskogen 23 okt

Foton: Inga Johansson. Karta: Kerstin Johansson.

Björkhagen-Magnarp-Vejbystrand 16 okt

Söndagens vandring utgick från Björkhagen i ett mycket behagligt väder. Vi gick från bryggan genom skogen mot Magnarps hamn, där fortsatte vi genom nyare o äldre bebyggelse mot Vejbystrand. Efter fika tog vi heden tillbaka. Tack Inga som tog ledningen för oss 25 vandrare!

Text: Ija Therup

Foton: Romana Hejl

Brösarp 9 okt - Backaleden

Söndagen den 9 oktober gick bussresan med alla 50 vandrare till Brösarp med omnejd. De 2 vandringsledarna Maj-Britt Svensson (ledde 12 km rundan, 27 pers) och Göran Ahlberg (ledde 7 km rundan, 23 pers) tackar vi så mycket för att de med mycket kunskap och engagemang ledde oss framåt i strålande höstväder !

12 km gänget blev avsläppta vid Brösarp, f d Torparbron numera Piraten. Sen passerade vi Verkeån, Hallamölla vattenfall och kvarn (Skånes högsta vattenfall). Vi avslutade med go fika på Alunbrukets kaffestuga.

Denna dag kommer leva kvar länge inom mig och min upplevelse var att alla var positiva och visade hänsyn till varandra !
Vid pennan, Eva Kristoffersson. Karta: Bengt Johansson.

Visionis buss med chaufför Anders utgick från stadshuset i Ängelholm kl 8.00. Vädret var på topp och det var 50 förväntansfulla vandrare som äntrade bussen. Färden gick till östra delen av Skåne som är ganska skogigt.

Vid framkomsten vid Vantalängan delades vi upp i 2 grupper. En som skulle gå en lite längre och tuffare vandring på 12 km med Maj-Britt Svensson som Ledare och en grupp som skulle ta det lite lugnare och gå 7 km med Göran Ahlberg som Ledare. Korta turen gick genom underbara sydskånska skogar och det var mycket prat vandrare emellan, en nog så viktig del i samvaron.

Grupperna sammanstrålade vid kaffestugan Alunbruket i Andrarum där kaffe med goda kakor resp äppelpaj med vaniljsås intogs.

Mycket nöjda och glada återstod nu bara hemfärden. Stort Tack till våra vandringsledare Maj-Britt o Göran.
Vid pennan Anita o Bert Nilsson.

Foton: Inga Johansson

Vegeholmsvandring FEMMAN 2 okt

Christina Holmqvist hälsade 32 glada vandrare på den sista för året vandringsfemma i Vegeholmsskogen. Vi startade vid ishallens parkering och vid St Mikaelkyrkan som invigdes 1997 och är en samarbetskyrka mellan EFS och Sv Kyrkan. Det är Ängelholmsbördige Pontus Möller som är arkitekt och i kyrkan finns fyra tegelstenar från övriga kyrkor i kommunen och även ett kors från ett 7200-årigt ekträd som hittats i Rönneå.
Vi tog färden förbi Kulltorp som är en gård i engelsk stil byggd 1859. Vandringen fortsatte dels på stigar och dels på små vägar ut mot Vegeholm som ligger i Strövelstorps socken.
Vi anlände till Vegeholms slott som byggdes 1530 av den danske riksmarskalken Tyge Krabbe. Under mitten av 1600-talet ägde häxprocesser rum på slottet. Sedermera köptes slottet upp Gustaf Otto Stenbock. Under tidigt 1900-tal köptes det av familjen Walther von Hallwyl och lämnades som bröllopsgåva till dottern Irma von Geijer och hennes make Wilhelm. Godset tillhör fortfarande släkten Geijer.
Efter lite förtäring fortsatte vi färden tillbaka och kunde delvis se den nya bron som håller på att byggas över järnvägen.

Tack Christina för en trevlig och fin vandring. Vid pennan Ija Therup

Foton: Inga Johansson.

Till toppen på sidan

Mölle-Kullaberg 25 sep - Som ledare kollade jag varje dag hur vädret skulle bli på söndagen. Fast man inget kan göra så oroar man sig när det gäller kuperade Kullaberg. Terrängen är mer än halkigt om underlaget är blött.

19 Personer startade i Mölle och strax vid Dambadet gick det uppför en ny naturstig mot bilvägen. Där korsade vi vägen och tog leden på östra sidan av spetsen. När vi kom fram till fyren var vi inte ensamma längre. Det finns allltid folk som besöker denna magnifika utsiktsplats. På senare år har Danskar byggt upp en s.k. Papagojfyr på platsen enligt en modell från 1563. Då hissade man upp en järnkorg fylld med brinnande ved eller kol. Så kan man föreställa sig hur det såg ut när Tycho Brahe av danska kungen fick till uppgift att hålla fyren på Kullaberg brinnande.

Efter en stärkande fika fortsatta vi nu vår vandring på västra sida mot Mölle. Vi stannade upp och såg hur båtarna spanade in tumlare i deras närhet. Sedan följde några jobbige passager där knä och ballans sattes på prov. Nere vid dambadet skildes vi åt efter 12km. Och vädret då? Det hade varit perfekt för denna jobbiga tur. Inget regn ingen blåst. Som vanligt inget att oroa sig för. Jag vet inte hur det var för Engelholmarna, men när vi satte i bilen mot Helsingborg kom det en skur. Jag avtackades och till sist ett tack till Romana och Brita som hjälpte mig att reka den nya stigen upp genom Mölle. Text: Mona Folkesson.

Foton: Romana Hejl

Till toppen på sidan

Glimminge Plantering - Öllöv 11 sep - Vi var 20 st. vandrare som denna soliga söndag samlades på parkeringen vid Glimminge Plantering. Vi började med att gå på en grusväg genom plantering. Vidare över stätta in på Vasalts hed. Över en ny stätta in på en grusväg genom kål och salladsfält mot Öllöv där vi fikade vid Gamla Bro hamn. Vidare på Skåneleden tillbaka till parkeringen. Där jag tog ett svalkande dopp. Vi gick 10 km. Frank vandringsledare.

Grebbestad 27 aug - 2 sep - När jag kom hem från vandringen bland Bohusläns klippor och skär var det dags att vända blad i vår köksalmanacka. Jag blev påmind om att förra året vid den här tiden var jag på resa i Stockholms skärgård och under bilden fann jag en text av filosofen och författaren Jonna Bornemark. Med den texten och en alldeles färsk bild från årets resa vill Eja och jag tacka för en alldeles underbar vecka med många sköna, soliga stunder att minnas i vinter!

Text och bilder: Irene Grahn

Till toppen på sidan

Köpenhamn 14 aug - Vi är 16 personer som på ett överfullt Öresundståg tar oss till Köpenhamns Huvudbangård.

Utanför är det 30 grader i skuggan. Den här gången går vi långsamt och smyger tätt mot husväggarna på gatans skuggsida. Vi gör precis tvärtom än vad vi brukar annars då vi alltid uppsöker en solig glänta i skogen och rastar på ställen där det inte blåser. Nu vederfars vi av en kort stunds lycka när vi känner en liten vindkåre komma från sidan.

Vi går på Vesterbro och stannar utanför skolan som bär namnet Tove Ditlevsen. Denna i Sverige relativt okända författare (född 1917), gör (45 år efter hennes död) ett segertåg över världen. Hennes självbiografiska böcker "Barndom", "Ungdom" och "Gift" ges ut i nyöversättningar i Sverige, Tyskland och England. I USA där det kommer ut ca 300 000 titlar om året, kallas hennes Köpenhamnstrilogi för mästerverk och en av årets 10 bästa böcker. Nå, för att kunna lyssna lite på Toves alster flyttar vi bänken på skolgården in i skuggan.

Därifrån tar vi oss västerut till Frederiksbergs Slottspark som anlades på 1700-talet till Kungafamiljens sommarbostad. Uppe på krönet använde vi slottstrappan för att äta vår mat och där hade vi utsikt över den storslagna parken. Slottet hyser numera officershögskolan. Därefter fortsatte vi i Söndermarkens Park. Tove Ditlevsen berättar att hon ofta var där som barn om söndagarna med sina föräldrar. Parken kallades då "Arbetarnas Paradis". Vi lämnade Söndermarken för Nya Carlsbergs Vej och var strax på det store bryggeriets domäner där det bryggdes öl sedan 1878. Vi gick genom Elefantporten där det står hugget i sten: Laboremus Pro Patria = Låt oss arbeta för fosterlandet. Vidare fanns stora byggnader och höga torn, allt var Carlsberg men denna varma söndag inte en öl i sikte. Carlsbergs stora bryggeri är numera i Fredericia. Men till sist fann vi ett litet hak där Göran och Rune kunde få ett svalkande glas.

Det tog sedan inte lång stund att finna paradgatan Sönder Boulevard. Här har Joakim Thåström bott och skrivit i en visa: "När jag kom till Vesterbro gick jag ner på Sönder Boulevard, när jag kom till Vesterbro var det som att komma hem".

Nu kom vi till Köttbyn som en gång med sina stora slakterier var Köpenhamns mage. Därefter ca 500 m från Huvudbangården gick vi åt olika håll. Några åkte hem och jag och flera sökte upp ett ställe att bada.

Jag vill här också ge ett lovord till min grupp. Inte någon vandrare gnällde i värmen!

Foton: Ramona Klimt

Till toppen på sidan

Västra Karup - Glimminge 7 aug - Vi var 15 st. vandrare som träffades vid idrottsplatsen i Västra Karup. Vi började med att gå genom en bondgård för att sedan gå på en asfalterad väg mot Hovgårdabackar. Vi följde sedan en asfalterad väg genom Glimminge, Lillaryd, Mäsinge mot Möllhult där vi stannade hos Ebbesons mejeri och gårdsbutik där vi fikade. Några handlade ost och marmelad. Vi fortsatte sedan på en grusväg till Mylte gårdsbutik och blommor. Vi följde sedan en gammal utmarksväg tillbaka där Boris blev avtackad för en trevlig runda. Vi gick 9 km.
Frank höll i pennan.

Kvidinge 3 aug - Vi var 17 st. som startade vid Kvidinge friluftsbad för en kultur- och naturvandring. Först gick vi genom villakvarter till Monumentet som är rest för Kronprins Carl August som stupade här på Kvidinge hed 1810. Därefter gick turen genom Kvidinge, förbi idrottsplatsen och Stenqvist fram till kyrkan och Gyllenbjelkiska hospitalet. Det är en byggnad som uppfördes 1732 för gamla och hemlösa och var i bruk ända fram till 1942. Nu är det en kombination ar Kvidinge församlingshem och ett museum som drivs av Kvidinge Hembygsförening. Öppet var sommarsöndag mellan 13 och 16. Sen genom prästamarken och upp till Tomarps kungsgård som uppfördes på 1200-talet och ägs av Statens fastigheter. Därefter var det raka spåret ner till badet igen...

Agneta Andersson

Till toppen på sidan

Malmö 31 jul - Vi var 29 personer som genom Skånetrafikens försorg åkte ner till Malmö för att genomföra en stadsvandring med undertecknad som vandringsledare. Vi mötte upp kl. 10.00 vid Triangelns station, södra entrén, belägen vid Bo Wiederbergs plats och Tandvårdshögskolan. Vädret var behagligt ca 20 grader och något mulet till att börja med men efter ett tag lyste solen på oss konstant resterande delen av vandringen.

Vi gick i riktning mot Möllevångstorget och fortsatte utmed Ystadgatan och Södra Parkgatan in i Folkets Park via sidoentrén på den sistnämnda gatan. Efter att ha gått runt i denna anrika park lämnade vid den genom huvudentrén som vetter mot Amiralsgatan.

Därifrån vandrade vi vidare bortemot S:t Pauli kyrkogård och på väg dit kunde vi njuta av grönskan och prakten på gårdarna mellan de charmiga tvåvåningshusen i stadsdelen Sorgenfri. Vi tog oss vidare förbi S:t Knuts torg in på Spångatan i riktning mot Triangeln. Vi vände in på Mjölnaregatan där huset skådespelaren Edvard Persson föddes och växte upp fortfarande finns kvar.

Därefter begav vi oss ut på Föreningsgatan i riktning mot stadens stadshus som för övrigt har ritats av den Ängelholmsbördige arkitekten Sten Samuelsson. På väg dit fick vi även även chansen att betrakta den gamla fina saluhallen på andra sidan gatan, där Coop numera har en butik.

Vi korsade Amiralsgatan och vandrade bort till Synagogan som är belägen utmed Föreningsgatan. Vi korsade därefter Föreningsgatan varifrån kunde få en bättre överblick av synagogan uppförd 1903 i morisk byggnadsstil. Vi passerade sedan Pauli skola på väg till Kungsgatan och dess gröna boulevard. Det är en allé som sträcker sig från Amiralsgatan till Värnhemstorget, en sträcka på ca två kilometer.

Vi slog oss sedan ner på bänkar under trädens skugga på Kungsgatan för att inta den medhavda maten. Efter rasten gick färden vidare utmed den gröna boulevarden för ett stopp vid S:t Pauli kyrka. Vi fortsatte därifrån ut mot Drottninggatan och över Paulibron vändande blickarna bort mot öster och Malmö Rättscentrum.

Vi gick sedan in på Stora Nygatan och stannade till vid Moderna museet som har sina lokaler i det arkitektoniskt vackra och storslagna gamla Elverket. Därefter styrde vi ner mot Södra Promenaden utmed kanalen där vi så småningom korsade Amiralsgatan vid Amiralsbron och vidare inemot Raoul Wallenberg park för att betrakta monoliten i marmor skapad till Wallenbergs minne.

Vi fortsatte över Gustav Adolfs torg in på Södergatan och vek av mot Baltzarsgatan därefter Kalendegatan för ett stopp vid Hippodromen där numera Malmö Stadsteater finns. Därefter passerade vi genom Lejonpassagen och kom ut på Stortorget som vi korsade och gick inemot Gamla Väster och Mäster Johansgatan.

När vi kom ner till Norra Vallgatan korsade vi den och sedan bron över kanalen. Vi fortsatte bortemot Malmö Live där vi gjorde ett litet uppehåll på trädäcket som vetter mot kanalen utanför hotell, konsert och kongresshuset.

Därefter rundade vi byggnaderna och kom ut på Dag Hammarskjölds torg där huvudentréerna till byggnaderna ligger. Vi fortsatte i riktning mot Hjälmarekajen och Anna Lindhs plats för att gå utmed kajen till Universitetsbron som vi sedan korsade.

Vi befann oss då på Skeppsbron där Köpenhamnsbåtarna gick ifrån innan det fanns en Öresundsbro. Vi fortsatte längs kajen bortemot Centralstationen där vandringen avslutades och man tackade vandringsledaren med en applåd. Klockan var då 13.20 och vi hade tillryggalagt en sträcka på 8,6 kilometer.

Vandringsledaren gjorde stopp och gav kortfattad och, i hans tycke :), relevant information på följande platser: Möllevångstorget, Folkets Park, S:t Pauli Mellersta kyrkogård, Edvard Perssons födelsehus, Stadshuset, Synagogan, S:t Pauli kyrka, Rättscentrum, Moderna Museet, Raoul Wallenberg Park, Hippodromen (Stadsteatern), Malmö Live, Anna Lindhs plats, Universitetsbron samt Skeppsbron.

Vid pennan och tillika vandringsledare

Ulf Jörgensen

Här kommer ett par kartor från dagens vandring i Malmö.

Tyvärr saknas ca 500 m från starten vid Triangeln.

Bengt Johansson

Till toppen på sidan

Förslöv 17 jul - Vi var 19 vandrare som samlades vid Förslövs station för karavan-körning till startplatsen. Vi började med att gå på en grusväg förbi Ranarps gamla mölla. Sedan på en åkerväg genom böljande sädesfält fram till Södra Hovvallsvägen som vi följde fram till cykelspåret mot Lerviks hamn. Där vek vi av mot Skåneleden som vi följde mot vindskyddet vid Grytskär, där vi höll fika. Fortsatte sedan Skåneleden mot Vistorpshamn där vi vek av mot Vistorps samhälle. Följde sedan en gammal Mölleväg mellan Vistorp och Ranarps mölla. Framme vid slutmålet tackades Boris för en fin runda på 10 km.

Nedtecknat av Frank

Hallandsåsen 10 jul - 17 vandrare hade mött upp inför dagens vandring på Hallandsåsen. Vandringen startade vid Simontorp fortsatte via Mutarehultet, Dalsberg och Vanstad och åter till våra bilar. Se kartorna.

Bengt Johansson

Helsingör runt Gurresjön 6 jul
- En mycket trevlig vandring med
Göran & Monica.

Åkte med färjan klockan 10 till Helsingör sedan med buss till Gurra slott, vandra runt Gurrasjön i en mycket rogivande skog och miljö, två fikapauser på väldigt väl utvalda platser. Rundan blev ca 10 km, när vi kom tillbaka till slottet igen. Bussen tillbaka till Helsingör, där vi avslutade med god mat och trevlig samvaro. Vi tackar än en gång.

Text och bilder av Inga Johansson

Till toppen på sidan

Malmö 17 jun - Vi var 22 deltagare som via tåg tog oss ner till Malmö och mötte upp vid Triangelns station, södra entrén, för att genomföra en 11 km lång vandring i ”Parkernas stad”. Undertecknad var vandringsledare och tonvikten låg på parkerna. Vi inledde med den storslagna och likaledes imponerande Pildammsparken och fortsatte sedan bort mot Gamla Idrottsplatsen, Intima teatern och Malmö Opera. Därefter Fersens väg fram till den nog så bedårande och stilfulla Slottsparken. Vandringen fortsatte mot Öresundsparken där vi intog vår medhavda förplägnad. Parken är långsmal och löper parallellt med Ribersborgsstranden och Limhamnsvägen. Det var ett soligt och vackert väder denna fredag i juni och det blåste en svag bris från sydväst. Därefter fortsatte vi vandringen bort i höjd med Ribersborgs kallbadhus och gick därifrån i riktning mot Västra hamnen via gräsmatt- orna längs stranden. Vi kom så småningom fram till Turning Torso och tittade på denna spektakulära byggnad innan vi styrde kosan tillbaka inemot centrum. Vi passerade efter en stund Sjöfartsmuseet och Tekniska museet. Strax intill ligger fiskehoddorna som är en marknadsplats för färsk fisk i en charmig gammaldags miljö. Lite senare stannade vi till mittemot Malmöhus slott, ett slott i renässansstil byggt på 1500-talet som anses vara ett av de mest välbevarade från denna tid. Vi kunde efter ytterligare ett par hundra meter njuta av den vackra hovrättsbyggnaden som kontrasterade starkt emot den nya på andra sidan kanalen.

Vi korsade gatan och begav oss in i Kungsparken som, under 1800-talet, anlades med kontinentala parker som förebild. Vi stannade till vid den omtalade gjutjärnsfontänen, passerade Casino Cosmopol som är ett av Sveriges fyra statliga casinon. Vi lämnade sedan Kungsparken och gick över Slottsgatan för att ta oss in i Gamla kyrkogården och vandrade på stigen som går längs kanalen. Vi närmade oss då Södertull som förbinder Gustav Adolfs torg med Södra Förstadsgatan. På bron vid Södertull finns skoavgjutningar från kända Skåneprofiler som vi gick och tittade på. Därefter fortsatte vi över Gustav Adolfs torg mot Södergatan och vidare på Skomakaregatan mot Lilla torg och Gamla Väster. Vid Isak Slaktares gata vek vi av ut mot Stortorget där Malmös rådhus ligger tillsammans med Landshövdingeresidenset, Hotell Kramer och Kockska krogen. Vi korsade Västergatan och gick ner till Frans Suell, mannen som grundade Malmö hamn, står staty. Där kunde vi på lite avstånd blicka bortemot Malmö Live till vänster och mot Centralstationen till höger. Vandringen avslutades där med tack och applåder till vandringsledaren.

Vandringsledaren gjorde stopp och informerade gruppen vid följande platser: Pildammsparken, Gamla IP, Intima teatern, Malmö Opera, St Petri läroverk, Polishuset, tidigare statsministern Göran Perssons f d bostad, Stadsbiblioteket, Slottsparken, Öresundsparken, Ribersborgs kallbadhus, Sillabanan, Turning Torso, Fiskehoddorna, Malmöhus slott, Hovrätten, Kungsparken, Södertull, Gustav Adolfs torg, Flensburgska huset, Stortorget och slutligen Frans Suells staty.

Ulf Jörgensen

Kartor av Bengt Johansson

Till toppen på sidan

Järavallen 5 jun - Pingstdagens vandring var på ett ställe där Litorinahavet för 7000 år sedan spolade upp en jättevåg med sand och sten. Oftast, av naturliga skäl vandrar vi kring Ängelholm, Bjäre, Kullen och Åsarna. Men i söndags var vi 17 vandrare som for längs Öresund till Järavallen; söder om Landskrona, Kävlinge kommun.

Solen sken, Anna vår ledare hälsade oss välkommen och ledde oss med säker hand på skåneleden, blå markeringar och ridstigar. Vi började i björk- och tallskog där myggen dansade ikring och också landade på oss. På säker stig korsade vi E6. Strax försvann oljudet från motorvägen bakom oss och vi gick genom ett öppet hedlandskap med nyfikna hästar. Uppe från ett krön kunde vi se Fågelsjön som är en viktig rastplats för vadarfåglar. Försökte lyssna in skäggmesen som också ska finnas här. Dock överensstämde sången som jag mötte här inte med ljudet på min app i mobilen. Det var helt enkelt för många fåglar samtidigt som hördes. Men ett ljud gick inte att ta miste på. Det var stinkpaddan som lät som en gammal dörr som inte öppnats och oljats på mycket länge. Strax kom nästa sjö med fina, ljusa sandstränder och där stannade vi för fika. Men för egen del bytte jag till badkläder. Här fanns chans till bad. Och mycket riktigt det glasklara vattnet var betydligt varmare än förra söndagen på Väderön. Det är Pingst och vi är i hänryckningens tid som Esaias Tegner sa. Och då gäller det att passa på så länge man kan bli hänryckt av ett uppfriskande och vederkvickande bad.

Vi rundade nu sjön på en fin sandstig. Innan vi avvek in i skogen såg vi på håll hur två flickor på hästrygg försökte svalka sina djur. En fin vandring var nu över. Vi tackade Anna med en varm applåd.

Bilder: Robert Moman

Till toppen på sidan

Gökottevandring 26 maj - En mycket trevlig morgonvandring. Vi blev 20 stycken och rundan blev 8 km. Ulf ledde oss över Pyttebron mot Roddklubbens stuga sedan mot reningsverket, där Göran & Monica dukat upp ett fint frukostbord, jag tackar ifrån oss alla. Sedan gick vi mot Klitterhus, Skälderviken över ån igen till vänster längs ån mot Hembygdsparken, stanna och njöt av underbara rhododendron. Ett tack till Ulf som ledde oss hela vägen.

Jag som håller i pennan / Inga Johansson

Maglaby-Söderåsen - 15 maj var vandringen till Maglaby Söderåsen. Det var Agneta Andersson som var vandringsledare. 18 st. som samlades på Kvidinge Corner och därifrån körde vi i karavan upp på åsen. Vi gick i nyutslagen bokskog och ljusgröna granskott. Efter cirka 6 km kom vi fram till Maglabykärr som snart är helt torrlagt. Åstorps kommun har beviljats LON-bidrag av staten för ett naturvårdsprojekt. Syftet med projektet är att återställa dammen och skapa stabilare vattenflöde för bäckarna. Samtidigt som de ekologiska förutsättningarna för växter och djur förbättras. Maglabykärr har funnits sedan 1500-talet. Slottet Wrams Gunnarstorp hade vatten i sina vattenmagasin där. Vi njöt av fika vid dammen.

Kartan startades lite sent därav är inte hela rundan med. Text och bild: Lena Ottosson

Till toppen på sidan

Pålsjö skog 1 maj - Kl 9.30 1 maj samlades 30 vandrare på parkeringen vid Pålsjö krog. Anita och Bert ledde oss sedan genom Pålsjö skog på en 10 km:s vandring. Bra vandringsväder, underbara vitsippsmattor och nyutslagna bokar, vackra vyer, allt fanns på plats. Vandringen gick upp på Landsborgen, passerade Krematoriet och vidare till Maria Park. Maria Park det f.d. mentalsjukhuset med sina 1400 vårdplatser; och som nu rymmer bostäder, kontor och skolor. På vackra slingrande stigar kom vi fram till Villa Thalassa, byggt 1903 åt kammarherre von Dardel. Villan har fungerat som vandrarhem och har nu hotell- restaurang- och konferensverksamhet. Det rosa Pålsjö slott såg vi på håll och gick sedan inte på men utmed Kinesiska muren och tillbaka till utgångspunkten. Tack Anita och Bert för en fin vandring! Gunilla

Denna första dagen i sköna maj så var vi 30 stycken som var laddade för en vandring med Bert och Anita. Det första vi passerade var Pålsjö mölla och lite trappträning på väg upp till kapellet i Pålsjö. Växten längs vägen är en Skymningsstjärna. Sen kom vi fram till det f.d. mentalsjukhuset Sankta Maria och vidare mot sista sträckan av Landborgen med en fin utsikt utöver sundet. Det var en vacker runda som vi fick uppleva. Stort tack från oss alla som var med.

Text och bilder av Piia Karlsson

Till toppen på sidan

Backsippevandring 24 apr - Vi var 30 vandrare som samlades vid Grevie idrottsplats denna lite blåsiga söndagseftermiddag. Med Boris i täten började vi med en liten runda i Grevie samhälle. Efter att vi hade passerat Lindabs fabriker gick vi så upp på Grevie grusåsar. Vi stannade till vid ruinerna av den gamla dansbanan Fingals dal omgiven av blommande vitsippor. Väl ute ur skogen fikade vi innan vi såg rikligt med backsippor. Vi återvände sedan tillbaka till idrottsplatsen där Boris blev vederbörligen avtackad. Rundan var ca 10 km.

Nedtecknat av Frank. Bilder av Inga Johansson.

Ottos runda 18 apr - Annandag Påsk samlades 42 glada vandrare vid Gamla Rådhuset i Ängelholm för att gå Ottos Runda, som i år firade 20 år. Sträckan var något förändrad p.g.a. järnvägsbyggnationer. Vi följde Rönne å till Karl XV:s bro och vidare mot stationen.

Vi nådde UFO-monumentet på stigarna genom Kronoskogen. I Sibirien bjöd Lena, Else-Marie och Monica på blåbärssoppa och skorpa.

Vandringen fortsatte på stranden och vidare genom Kronoskogen tillbaka mot stan, utmed Rönne å, över Pyttebron och tillbaka till Stortorget.

/Göran - dagens vandringsledare. Bilder: Lena Ottosson.

Till toppen på sidan

Nyhamnsläge - Krapperup - Kullabergs vingård 220415 - Idag, långfredagen 15 april 2022, bjöd Mona Folkesson in till en mycket njutbar vandring vid foten av Kullaberg.

Vi var 15 st. som startade vår vandring vid Nyhamnsläges ICA-affär, men vi kunde ha varit några fler eftersom det inte fanns bilar till alla vid Nya Torg. Efter en stunds vandring i villakvarteren i Nyhamnsläge gick vi ner mot havet och fortsatte till hamnen. Vi kom vidare till det lilla pittoreska Lerhamn och därifrån till Krapperup.

Där smakade det fint med fika/lunch vid de nya fina borden och bänkarna. Det var en mulen dag men våren bjöd på mängder med vitsippor, gulsippor, svalört och ramslök. På väg mot Brunnby kyrka påminde Mona oss om drängarnas hårda liv på Krapperup och deras obligatoriska kyrkobesök på veckans enda vilodag.

Vi kunde konstatera att Holy Smoke hade öppnat för säsongen och att den stora mängden vinrankor på Kullabergs vingård var välklippta och väntade på värmen. Efter ett kort besök på Bräcke mölla fortsatte vi mot ICA:s parkering.

Tack Mona för denna nästan 11 km långa vandring i en omväxlande miljö.

Monica och Göran Ahlberg

Till toppen på sidan

Stockamöllan-Stenbrottsrundan 220403 - 21 vandrare samlades vid "Torget" i Stockamöllan denna soliga söndagsförmiddag. Efter en kall natt, med flera minusgrader, kom en härlig vårdag. Vi gick Stenbrottsrundan, ca 10 km, genom olika naturområden. Längs leden såg vi kvarlämnade kvarnstenar. Sådana överblivna stenar har använts som byggmaterial till lador i trakten. Vi stannade till vid Bögerups gård, med anor från 1600-talet. I slutet av vandringen tog vi en paus vid Stenbocksvadet, platsen där Magnus Stenbock med armé tog sig över Rönne å, år 1710.

Efter ca tre timmars vandring var vi tillbaka i Stockamöllan, orten där det under flera 100 år fanns så mycket verksamhet. Vi gick förbi kanotuthyrningen, industrimuséet och Kulturfabriken - byns samlingslokal.

Tack till alla som deltog!

Anna Lindgren

Till toppen på sidan

Munkalunken 220329 - Idag hade Piia Karlsson en redig själavandring runt Munka Ljungby. Solsken, vindstilla, porlande bäckar och fågelkvitter. Vad mer kan man begära? TACK för en 12 km härlig runda.

Text och bilder: Thomas Holmqvist

Utvälinge 220320 - Idag var det dax att leta upp Utvälinge, den lilla orten vid Vegeåns utlopp i Skälderviken; som utgör Helsingborgs kommuns nordligaste bebyggelse. Det var soligt, men kallt när vi startade 28 personer från idrottsplatsen. Men snart kändes värmen stiga uppåt ryggen när vi gick västerut i riktning Jonstorp. Stigen längs havet kantades av torrt gammalt fjolårsgräs. Jag höll utkik efter sälar, som eventuellt kunde visa upp sig solandes på en stenbumling men inget syntes till. Så småningom passerade vi ett stort fågelskyddsområde med lågt vatten, vikar med mindre och större sandöar här och var. Idealiska häckningsplatser och vistelse för fåglar.

På ett ställe hade man lagt ut stenar i vattnet för att komma torrskodd till en lite större sandö. I gamla tider har man här från land kört eller burit över tegelsten och spannmål till andra sidan ön och därifrån lastat godset på båt. Sen gick det vidare på stigen till den lille hamnen i Häljaröd i Höganäs kommun. Hamninloppet var stängt för tillfället eftersom man håller på och tömmer bassängen för rengöring. Våra ledare Göran och Monica bor precis vid hamnen och har även en stuga lite längre ned, där byns bastu är inkvarterat. En gång i veckan, året om eldas bastun och byns kvinnor använder sig av denna facilitet efter svalkande havsbad. Byns karlar då? Enligt utsago från säker källa står de vid spisen.

När vi kom till Farhult fikade vi i den värmande solen och i skydd av sanddynor. Men när vi reste oss och vände tillbaka blev vi med vinden emot oss allt varse att det ändå bara var mars månad. På tillbakavägen mötte vi en lång rad tubkikare med fågelskådare bakom. Det är nu sjöfåglar som ejder, vigg, gravand, knipa, skrake och allt vad de heter; söker sig till häckningsplatserna på sandöarna här. Tidigare idag gjorde Anna mig uppmärksam på vad hon trodde var tranor som plogade fram ovanför oss. Är de på väg till Vattenriket i Kristianstad, eller ska de dansa på Hornborgasjön? För en liten stund sedan hörde jag lärkan i skyn och dessutom idag 20 mars, gott folk är det allvar: Det ÄR vårdagjämning! Vi tackade vår ledare Göran med en stor applåd.

Karta och foton: Robert Moman

Till toppen på sidan

Örnafälla-Tånneryd 13 mar - Vi träffades i Munka Ljungby för gemensam körning till Gränsbygden i Råstorp. Bakom köpcentret ligger Örnafälla och där började vår vandring med Piia Karlsson som ledare. Vi gick en jättefin liten runda på 2 km intill Lagan som här är bred så det ser ut som en sjö. Sen körde vi över på andra sidan Lagan och gick 5,5 km på Tånnerydsrundan. Också en fin runda. Efter målgång körde vi till Gräddhyllans café och fikade. Tack Piia för en trevlig dag!

Text och bild 1-6: Thomas Holmqvist. Bild 7-8: Christina Sörman.

Vasaloppsvandring 6 mar - Gunilla Jingborg och Christina Holmqvist hälsade 32 glada vandrare välkomna till vandringen i Kronoskogen. Gunilla och Christina hade förberett sej väl med 12 kluriga frågor som skulle besvaras under vandringen.

Starten gick från Trafikverksskolans parkering och vandringen gick denna dag på eftermiddagen så att man kunde följa Vasaloppets TV-sändning på förmiddagen. Vi bjöds inte på snö dock ganska blött underlag men solen kikade fram från en klarblå himmel och vandringen slutade på 8,5 km.

Trots många bra gissningar, och lite tisslande o. tasslande vid frågorna så lyckades ingen pricka in 12 rätt. 11 rätt hade endast en deltagare men 10 och 9 rätt hade flera personer så där fick skiljefrågor användas. De lyckliga vinnarna förärades med presentkort.

Tack Gunilla och Kristina för en fin hjärngympavandring!

Vid pennan Ija Therup

Karta: Kerstin Johansson

Till toppen på sidan

Rössjön 2 mar - Det blev en fin spontanvandring med Piia Karlsson som vandringsledare.

Vi gick 9 km i solsken och fina skogar som tillhör Rössjöholms gods.

Text och bilder: Thomas Holmqvist

Till toppen på sidan

Hjärnarp 20 feb - 28 st. vandrare samlades på Grilleken i Hjärnarp. Kristian Kriblad hälsade alla välkomna. Han startade vår vandring i Skolskogen där vi gick på ”Hitta vilse” - stigen. Vandringen gick lite hit och dit i Söndrebalgsskogen. Vi gick förbi huset där Arne Lamberth (känd trumpetare) bott i. Då fick vi lyssna på ett av hans kända låtar: Fröken Blåklint.

Vandringen blev 9 km lång.

Text: Lena Ottosson, Bilder: Piia Karlsson

Till toppen på sidan

Helsingör-Humlebaek 13 feb - I min vandringsberättelse januari 2020 hälsade jag alla vandrare välkommen tillbaka till min kommande, tjugonde Louisianavandring år 2021. Inte kunde jag då ana att vandring nr 20 i rak följd inte skulle kunna genomföras p g a en världsomfattande pandemi. Corona satte stopp för alla besök i vårt grannland Danmark.

Men nu 13-02-2022 var det dax, 14 personer. Ryggsäcken var tung, detta jubileum skulle firas. God bärhjälp fick jag av Romana och Anna. Tunga skyar låg över Sundet, men vi slapp regn.

Vi stretade på i motvind som dock inte var starkare än att en liten armada Optimistjolleseglare övade att runda en båt utanför Snekkersten. Och då ska man tänka på att seglarna är under 15 år och ensamma manövrerar en båt där det inte är många cm till vattenkanten. Det är 3 grader plus och vinden 9 m/sek. De är tuffa de där danskarna.

Vi fikade i Espergaerde och vandringen i övrigt var sig lik. Ugnen där man tjärade repen och själva repslagarbanan var där. Nappaträdet likaså. Där funderade jag lite över om det kunde vara några nappar kvar, som några ungar hängde dit år 2001? Om så är fallet är dessa barn nu giftasvuxna.

Snart var vi i mysiga hamnen Humlebaek. Jag dukade upp hembakad Linzertorte med brinnande partyfackla och för mota bort den råa kylan en "lille en". Allt blev mycket uppskattat och vi skålade för de kommande 20 åren. Som bekant ska man spänna bågen högt mot stjärnorna. Nu gick det snabbt uppför trapporna. Två gick in på Louisiana, några spurtade vidare mot nästa hållplats och resten väntade in bussen och grävde fram busspengarna (24:- danska) till Helsingör.

Jag avtackades och alla var vi glada att komma in i bussvärmen.

Vandringsledare och skribent: Mona Folkesson. Bilder: Romana.

Till toppen på sidan

Laholm 6 feb - 27 st. vandrare samlades i Laholm och gick en 2,5 km skulpturvandring med Kerstin Fehne. Mycket trevlig med info om historia, olika konstverk och Kerstins personliga minnen från 50-60-talet. Många av konstverken har tillkommit på grund av den engagerade borgmästaren Axel Malmqvist.

Efter fikapausen ledde jag ”gänget” Hälsans Stig på 6 km. Vädret var med oss hela tillbakavägen. Det kom både regn och snö på åsen.

Text: Lena Ottosson. Bilder: Lena Ottosson och Thomas Holmqvist.

Till toppen på sidan

Svarvareskogen 30 jan - Vi var 6 stycken som trotsade de kraftiga vindarna och njöt av solen och den fina vandringen i Svarvareskogen. Bo Robertsson lotsade oss på utmärkta vandringsstigar i Skummeslöv och Mellbystrand. Hälften av vandringen var Bosses “hitte-på-vandring”. Några bilder kunde det inte bli, för är man som vi ganska ovana vandrare och har Bosse och Boris som tätkarlar, då har man jämt sjå med att hänga med. Efter 10 km var vi tillbaka vid bilarna, härligt trötta och nöjda.

Ett stort TACK, Bosse. Text: Monica och Göran

Pengastenen 9 jan - 21 vandrare samlades på Grilleken i Hjärnarp för att i regnställ bege sig till Övre Västersjövägen. Piia Karlsson ledde oss 7,5 km på snöpudrade vägar och stigar. Ett stopp blev det vid Långhultabäckens vattenfall.

Framme vid Pengastenen gjorde vi våra önskningar för 2022. Fikan intog vi med utsikt över både Rössjön och Västersjön. På slutet kom solen fram och glittrade i Västersjön.