Vandringsberättelser 2023

Össjö skogar 15 jan

Helsingør-Humlebæk 8 jan

Skälderviken 27 december

Onsdagsmorgon. Solen är på väg upp. 16 vandrare gör sig redo att följa Kristian på en 7,5km-runda.

Med oss har vi en reporter ifrån tidningen HD, som skall skriva om "att vandra ner julmaten".

Det var väldigt halt på sina ställen. Vi gick mot Skepparkroken över Sven Jons udde, lekplatsen i Björkhagen mot Barkåkra station, Lindvallen till baka mot torget i Skälderviken.

En trevlig runda!

Foton: Inga Johansson.

Ängelholm - Sibirien 17 december

Bengt Johansson ledde 29 vandrare på en 9,5 km runda i södra Ängelholm.
Fin kontrast mellan tystnaden i skogen och bruset från havet.

Foton: Inga Johansson.

Tomtevandring 10 december

Christina och Lena hade lagt upp en fin runda på c:a 9 km i Kronoskogen och på stranden.

19 "tomtenissar" följde dem denna Nobelsöndag. Regnet hängde i luften, men föll inte förrän 'vi satt i bilarna'.

Text: Från olika håll. Bilder: Inga Johansson.

Adventsvandring 3 december

Söndagens vandring leddes av Lena Ottosson och Berit Törneman. Vi var 27 entusiastiska vandrare som utgick från Nya Torg (f.d Gröna Torg) i det allra finaste vintervädret.

Solen följde oss på vår väg över Pyttebron och längs Rönneå där vi passerade den nya GC-bron som ännu inte öppnats upp. När vi kom till Skäldervikens hamn passade vi på att inmundiga vår medhavda fika för att sedan fortsätta en bit i Skälderviken och längs Kägleån.

Vidare genom villaområden och små skogspartier anlände vi till Tullakrok efter 11 km där vi möttes av Krister och Ronny som grillade korv åt oss vandrare. Korven var skänkt som en donation av Sven-Erik Petersson och var tänkt att grillningen skulle vara till Örjabäcksleden men blev i år ändrad till detta tillfälle.

Karta: Hans Andersson. Text och bilder: Ija Therup.

Järavallens strövområde 26 november

Dagens vandring gick i Järavallens strövområde i strålande solsken. Vandringsledaren Anna Åkerhielm berättade om Järavallens 7000 årliga historia och att det är ett rikt område på djur, fåglar och specifika växter.

Vi var 14 st. som gick 11 km. Det var torrt och fint tack vare att det hade frusit på natten.

TACK Anna för en härlig runda.

Text, karta och bilder: Thomas Holmqvist.

Svarvareskogen - Skummeslövstrand 19 november

Vi var 19 st som vandrade 10 km och vi tackar vandringsledare Bo Robertsson för en härlig dag.

Text, karta och bilder: Hans Andersson.

Rammsjöstrand - Mäsingsstrand
12 november

16st vandrare gick 10 km i Rammsjöstrand med Frank Larsson. Starten var i hamnen. På sommaren bjuds det på jazz och annan musikunderhållning där.

Vi fick en härlig höstdag alldeles vindstilla, utsikt över Kullen, dignade äppelträd, nyfikna Highland Cattelkor och nyplöjda åkrar.

Text, karta och bilder: Lena Ottosson.

Mårtensvandring 5 november

27 st glada vandrare samlades på Banskolans parkering i Ängelholm. Vandringen följde vita spåret ca 10km. Vädret var perfekt och Kristian Kriblad ledde oss runt.

Höstens myckna regnande hade satt sina spår men vana vandrare kommer på lösningar. Fikan blev ute vid Sibirien.

Framme vid parkeringen blev det traditonella utlottning av 2 paket kycklingdetaljer från Vikingfågel.

Text, karta och bilder: Lena Ottosson.

Klöva hallar - Söderåsen 29 oktober

Redan på gymnasiet är det fler flickor än pojkar och de avslutar skolan med högre betyg. På våra universitet läser fler kvinnor än män. Jag har ingen statistik hur det är i vårt rättsväsende, men ofta ser jag kvinnliga åklagare och domare framträda, i kyrkan är det kvinnliga präster, doktorn jag besöker är ofta en hon, vi har ett Damlandslag i fotboll i världsklass.

Och jag har sett det komma men idag händer det: vi är bara kvinnliga vandrare. Visst, prognosen för idag var 12mm nederbörd. Men 14 kvinnor bangar inte för det. De är med. Ingen av oss skulle gå ut ensam i 3 timmars regn men tillsammans gör vi det.

Anna Lindgren och Gunilla Jingborg hade valt fina Klöva hallar på Söderåsen. Först gick vi en bit på Skåneleden och forsatta på gula spåret i omväxlande skogsterräng. Bokskogen skiftar nu i vackert gult, lärken är fortfarande grön och däremellan är det annat som sticker ut i rött. Vi var ensamma upp till ett danskt par som frågade Gunilla om vägen. Jag bjöd in dem att följa oss men de tyckte vi gick för snabbt.

Ingen hade något emot att rasta vid ett vindskydd som gav tak över huvud. Där satt vi som en dagisgrupp i färggranna galonisar dinglades med benen. I eldstaden fanns fortfarande glöd. Någon hade spenderat natten här. Någon som inte heller bangar. Funderar ibland på att vi får se så få vilda djur fast jag är i skogen nästan varje söndag. Men här sitter vi i vargtrakter. I närliggande Skäralid har varg setts och fotograferats. Men nej här skulle vi knappast se någon. Ingen individ av släktet lupus skulle våga närma sig en kvinnoflock.

Stärkta av fikan drog vi nu vidare. Det gällde att se upp och lyfta på fötterna för hala löv och rötter. Stigen var nu rejält vattenfylld på sina ställen och ingen hade något emot när vi efter nästa nedförsbacke var framme vid bilarna. För vem längtar inte efter en varm dusch och torra kläder?

Tack Anna och Gunilla! Och ta gärna Söderåsen nästa gång också!

Text: Mona Folkesson. Karta: Gunilla Jingborg.

Foton: Lena Ottosson.

Mölletofta-Farstorp och Östra Ljungby 22 oktober

En mycket trevlig vandring med Agneta Andersson som ledare och med 27 glada vandrare, som gav trevlig energi och mycket annat.

Stormen hade fixat så det blev en liten hinderbana, som förhöjde vår vandring.

Åter igen:
Man ångrar aldrig en vandring!

Text och bild: Inga Johansson. Den 22 oktober och en nyponros på Nya Torg.

Örjabäcksleden 15 oktober

Det är bara 15 minuters bilfärd från Helsingborg/Ängelholm men få som känner till denna lilla pärla av Skåneleden Strövelstorp-Ausås. Här har funnits ett badhus från 1869 och några decennier framåt där man kunde få ångbad och kalldusch för 25 öre. Dessutom var det nära till Häggarps park på den tiden en nöjesplats av rang.

Vi 15 vandrare brydde oss inte om regnet som hängde i luften. Så fort vi kom in i den täta lövskogen längs ån kände vi inte den hårda vinden från nordväst. Vi följde den lilla Örjabäcken på sin krokiga väg mot Vegeån. Anna förde oss över broar och spänger och på stigar upp och ner. Rätt som det var dök det upp två nyfikna trynen mot ett hägn. En rosa och en svart sugga levde och bökade här under bar himmel och gott om utrymme två "lyckliga" grisliv för man förmoda. Längre fram flög det upp en häger från stranden som kanske kände sig störd när vi närmade oss.

Snart dök det upp en minnestavla över Elsa Andersson född 1897 på en gård i Strövelstorp Församling. Hon var en märkvärdig bonddotter som fascinerades av flygpionjären Enoch Thulin. Elsa var första kvinnan i Sverige som tog flygcertifikat. Sin fallskärmsutbildning tog hon i Tyskland eftersom sådan inte gick att få i Sverige. På Berga övningsfält i Helsingborg hoppade hon inför 1000 personer hemmapublik. Dock endast 22 år gammal omkom hon när hennes fallskärm under en uppvisning i Askersund inte utvecklade sig. Elsa är begravd på den närbelägna kyrkogården vid Örjabäcken.

Vi fikade vid Hembygdsgården och kunde inte undgå att se hur himlen svartnade bakom Ausås kyrktorn. Innan vi ens hade svalt sista kaffetåren kom de första dropparna. Strax därpå svepte en kraftig hagelskur in - på tvären som ofta i Skåne. Ingen tid fanns att uppsöka ett träd eller annat skydd. Jag och några till tryckte oss mot gårdsväggen där vi i alla fall stod i lä för stormbyn. Ovädret lugnade sig snabbt underbart är kort eller som Boris sa när solen stack fram efter en halv timme:"Vi hade i alla fall inget enahanda väder".

Tack Anna för denna fina och minnesvärda söndag!

Text: Mona Folkesson. Bilder: Inga Johansson.

Vegeholm-Femman 8 oktober

Christina Holmqvist hälsade 31st vandrare välkomna till årets sista Femmanvandring. Vädret var det bästa man kan tänka sig solig och molnfri himmel.

Vi samlades vid St. Mikaelskyrka. Kyrkan invigdes 1997. Ängelholms arkitekten Pontus Möller har ritat den. Korset inne kyrkan är från en 7200 år gammal ek som hittats i Rönne å.

Vandringen gick vidare mot Kulltorp, en gård i engelsk stil byggd 1859. Vi kom fram till Vegeholmsslott. Slottet byggdes 1530 av den danske riksmarskalk Tyge Krabbe. Idag ägs slottet av familjen Geijer. Irma och Wilhelm von Geijer fick 1902 det i bröllopsgåva. Slottet består av cirka 650 ha skog/mark.

Efter fikan fortsatte vi vidare tillbaka mot den nya bron mot Catena Arena.

Tack Christina för en välplanerad och fin vandring.

Text och bilder: Lena Ottosson

Dagsresa med vandring Brösarp-Haväng-Kivik 1 oktober

En mycket trevlig dag med vandringar i ett underbart väder och trevliga ledare.

Text och bild: Inga Johansson

Kungsbygget Våxtorp 24 sept

11 km och 19 vandrare.

Berit Törneman tog oss med på en mycket trevlig vandring denna söndag i strålande sensommarväder.

Text och bild: Inga Johansson

Örkelljunga med Fantahåla och Aborraleden 17 sept

10,5km och 24 vandrare

Bo Robertson hade dammat av en 6år gammal vandring som var mycket trevlig. Vi fick historia från början av 1500talet. Slaget vid Fantahåla mellan dansken Tyge Krabbe och svensken Åke Hansson Tott. Svensken led ett fullständigt nederlag Tott halshöggs. Krabbe förevigade slaget med en väggmålning på sitt slott Vegeholm.

Vandringen gick vidare över ängar med betande kor och får. Vi kom fram till Biparadiset som har ambitionen att skapa miljöer där bin trivs och informerade om deras värdefulla mångfalden i naturen. Vi har de pollinerande insekterna att tacka för våra bär,frukter och jordbruksgrödor. Utan bina hade växtligheten varit annorlunda och fattig.

Vidare vandrade vi bredvid sjöar,skogsstigar,längs Abborleden och Hjälmsjön. Vattnet i Pinnån var lågt men det bjöd på ett litet vattenfall

Text och bild: Lena Ottosson

Vandringens Dag 9 sept

Denna vandring arrangerade EVF på anmodan av STF, Svenska Turistföreningen som i samarbete med kommunerna årligen genomför Vandringens Dag på olika håll i Sverige. Vi blev en skara på 11 personer som gick 7 km i Kronoskogen i Ängelholm. Startplats var Trafikverksskolans parkeringsplats.

Lejonparten av vandringen hade samma sträckning som Ottos runda men i en distansmässigt reducerad tappning. Dock påträffades (som tur var) inga lejon .

Vandringen var öppen och därmed fanns det inget krav på medlemskap eller att bli medlem i Engelholms Vandraförening. Det var tre personer som inte var medlemmar varav ett par från Holland, på semester, som hyrde ett boende i Örkelljunga.

Vädret var varmt och soligt varför det var behagligt att en stor del av vandringen var förlagd under trädens skugga i skogen.

Dalslandsresan 29 aug - 3 sept

Dag 3. Idag tog bussen oss ut till havet. Vi började vandra i Västra Rossö naturreservat gick söderut till Kockholmen och Kosterhavets Nationalpark på fina mjuka stigar och över Klappersten och mycket bergshällor. Mycket badande 3 ggr På hemvägen besökte vi vandringledaren Håkan stora kaktussamling. C:a 150 olika sorter. Sen blev det mer poolbad och bastu när vi kom hem innan middagen. Ännu en härlig dag

Dag 4. Idag blev det fjällvandring. Vi åkte till Kynnefjäll 1 timmes bussfärd på småvägar. Vi gick från Kasebo som var en gammal fjällgård. Här var mycket blåbär och lingon längs leden så vi fick i oss mycket antioxidanter idag. Knappt halva sträckan följde vi Bohusleden. Också blev det ett bad i Lilla Holmevatten innan hemfärd. En härlig dag.

Dag 5. Idag blev det kulturvandring. Först åkte vi till Baldersnäs herrgård där vi träffade vår nya lokala guide Andrea som berättade herrgårdens historia medan vi vandrade runt på ägorna. Sen åkte vi till naturreservatet Tisselskog Högsbyn där vi tittade på hällristningar. Efter middagen som var den sista på denna underbara resa tackade vi våra fantastiska guider Håkan Gunnel Andrea och vår duktige chaufför Magnus och det kan tänkas att vi kommer tillbaks till Dalsland igen!

Dag 6. Efter att vi lastat in vår bagage åkte vi till Yttre Bodane Naturreservat som ligger i Vänern. Där är ett rikt fågel och djurliv. Det blev lite kortare rundor i dag. Efter att vi intagit vår medhavda matsäck styrde Magnus hem till Ängelholm och Helsingborg. TACK ALLA för en härlig vecka!

Text och foton: Thomas Holmqvist

Malmö 13 augusti

Vi var 16 personer som genom Skånetrafikens försorg reste med Öresundståget till Triangelns station i Malmö. Vandringen i ”Parkernas stad” startade vid denna stations södra entré och tonvikten låg på de imposanta parkerna. Vädret kunde inte ha varit bättre, det var soligt och lagom varmt, ca 20 grader, med en svag sydvästlig vind. När vi var i mål vid Centralstationen hade vi vandrat 11 km och vandringsledaren tackades med en rungande applåd. Måltidsuppehållet ägde rum i Öresundsparken, den långsmala parken som löper mellan Limhamnsvägen och Ribersborgsstranden. Vi stannade för info från vandringsledaren (undertecknad) vid bl a följande platser: Pildammsparken, Gamla IP, Operan, Slottsparken, Öresundsparken, Ribersborgsstranden, Turning Torso, Fiskehoddorna, Malmöhusslott, Kungsparken och Södertull. Se i övrigt vandringsberättelsen från motsvarande vandring den 17 juni 2022.

Hålehall 6 augusti

Vi var 17 st. vandrare som samlades på Hålehalls parkering. Vi började med att gå genom en fin granskog, fortsatte vidare genom en bokskog över en nyplantering med granar. Sista biten gick över ett öppet landskap med utsikt över Skälderviken och Kullen. Samt mellan 2 dammar. Vi lyckades nästan undvika regn. Sträckan blev
10 km.

Nedtecknat av Frank tillika vandringsledare.

Stadsvandring i Helsingborg 20 juli

Vandringen gick i fyra mäns fotspår: Henry Dunker, Nils Persson, Oscar Trapp samt Petter Olsson. Vi var 23 vandrare som samlades på P-däcket på Hbg C. Vi började med ett besök i Oceanhamnens nya bebyggelse. Därefter går vi mot Söder till Tretorns Fabriksbyggnader. Utanför begrundar vi den fina statyn "Arbeterskor vid gummifabriken". Fortsätter mot Södergatan och kommer senare fram till Konsul Perssons villa. Nästa stopp blir på en innergård på Södra Storgatan där vi betraktar en ria (sädtorka). Här har det alltså legat en maltfabrik. Vi fortsätter på Södra Storgatan och vänder senare upp i Himmelriksgränden. Här väntar oss en rejäl uppförsbacke. När vi kommer upp befinner vi oss bakom den gamla skolbyggnaden "Gossis", men vi vänder in mot Rosenträdgården där vi sprider ut oss för att inta vår fikapaus. Därefter fortsätter vi mot Kärnan men går längs med utsikten. Längre fram finns en liten paviljong och där kan man gå ner för några trappavsatser och hamnar då på Henckelska gården som är en handelsgård från 1600-talet. Färden fortsätter mot Kullagatan där vi går in på den 4:e innergården för att titta på gammal bebyggelse. Därefter blir det en längre promenad utmed Per och Påls-gatorna där vi passerar äldre låga hus och kommer så småningom fram till Margaretaplatsen. Denna plats skapades till minne av kronprinsessan Margareta som var gift med kronprins Gustav VI Adolf. Vi betraktar en medaljong av kronprinsessan som är gjord av Carl Milles. Hon dog endast 38 år gammal. Nu styr vi kosan mot Sundet och Strandpromenaden och avslutar vandringen vid den berömda portföljen som är ett minnesmärke efter Raoul Wallenberg.

Nedtecknat av Bert o. Anita

Stadsvandring i Malmö 16 juli

Egentligen skulle vandringen startat vid Triangelns station, södra entrén. Öresundståget med destination Köpenhamn skulle emellertid, av tekniska problem, inte gå längre än till Malmö C och samtliga passagerare fick stiga av där. Jag valde därför att genomföra vandringen i omvänd riktning med start vid Centralstationen i Malmö. Det förmodades att det inte var någon vandrare som tagit sig till Triangeln på annat sätt för att möta upp där, vilket visade sig stämma. Samtliga 18 deltagare befann sig således på samma Öresundståg varför det gick smidigt med denna omkastning av vandringsrutten. Vi tillryggalade en distans på 8,5 km som efter ca 3,5 timmar avslutades vid Triangelns station, södra entrén. Vädret var lagom varmt och inte en droppe regn föll på oss. Här är ett urval av de stopp för information som gjordes under vandringen: World Maritime University, Malmö Live, Jörgen Kockshuset, St Petri kyrka, Raoul Wallenberg monumentet, St Pauli kyrka, Synagogan, Stadshuset, Edvard Perssons födelsehem, Pauli mellersta kyrkogård, Folkets Park och Möllevångstorget.
Måltidsuppehållet avnjöts på bänkar under trädens skugga på Kungsgatans boulevard.

Arild - Mölle Mosse 9 juli

Prognosen för dagen var 28°. Efter den korta promenaden från hamnen i Arild och västerut ledde stigen in i mörka skogen. Då hörde jag en röst bakom mig, "här stannar vi, här är det svalt och skönt!". Men strax gick det rätt rejält uppåt - vi är visst på Kullaberg. Så småningom gick vi på en bred grusväg västerut i skydd av svalkande bokskog. Vi mötte vandrare, ryttare och cyklister och gladde oss att många verkade uppskatta den fina, nyligen upprustade leden mot Mölle Mosse. Strax vände stigen uppåt, sedan ner igen och man såg inget annan än skog och skog. Men plötsligt var det som en ridå som öppnade sig och Mossen med alla sina näckrosor i gult, vitt, rosa och rött låg framför våra ögon. Detta var vår rastplats. Men innan någon hällde upp kaffet åkte mobilerna fram för att föreviga denna blomstermatta, fördold i en skogssänka. Jag är inte säker att ett foto alla gånger kan återspegla naturens skönhet, anblicken av trollsländorna som surrade över vattenspegeln, svalkan och stillheten.

Vägen tillbaka gick via en stig och vi stannade framför "Millers Hus". I slutet på 60-talet var det här ungdomsthrillern KULLAMANNEN spelades in och Miller var en av karaktärerna i en härva av spioner, konstiga kodord, ljussignaler och vilda jakter på berget och i grottorna. För övrigt förekommer Kullamannen på många ställen på klippor, Kullamannens dörr och Kullamannens grav. Och i vår tid har en löpartävling som går på berget döpts till Kullamannen.

Sedan gick vi över till en stig som inte var så väl upptrampad och kantades av ängsblommor. Fjärilar, dessa luftens diamanter fladdrade ömsom från blomma till blomma eller steg upp mot skyn. Det är högsommar och jag får en känsla att åtminstone här och nu på denna vackra plats är allt som det skall med vår moder jord. Strax tar vi in på gamla Himmelstorpsgården och svalkar oss med en glass. På väg neråt möter vi många vandrare på väg till Nimis. Någon i flipp flopp - sandaler!!! Strax kommer vi till Arilds utkanter och går ner via Snogaliden mot bilarna. Men först ett välförtjänt uppfriskande bad vid Tussans.

Ledare för dagen och text: Mona Folkesson

Stadsvandring i Malmö 29 juni

Vi var 27 pigga och förväntansfulla vandrare som träffades vid Hyllie station för att ”erövra” Malmö. Vädret var lite mulet men uppehåll och ca 20 grader. Undertecknad (vandringsledaren) inledde med att informera om det som fanns runt omkring oss: Malmö Arena, Emporia, Citytunneln, kontor, hotell och bostäder som byggts upp på mindre än 20 år. En helt ny stadsdel, med endast 15 minuters tågresa över Öresundsbron till Nordens största flygplats. Vandringen fortsatte sedan norrut med stopp och info på många intressanta platser. Här är ett urval: Bostadsområdet Holma med sina gröna kullar, Ärtholmens sommarstad en idyll och ett koloniområde med med nästan 500 lotter, Stadionområdet med ett flertal arenor varav två fotbollsstadion och idrottens walk of fame, Pildammsteatern och parken (där vi intog den medhavda måltiden), Gamla IP, Konsthallen, Operan, f.d. Polishuset på Davidshallstorg, St Petri läroverk, Stadsbiblioteket, Gamla kyrkogården, Hippodromen (Malmö Stadsteater), Stortorget och Lilla Torg. Vandringen avslutades vid Frans Suells staty, intill Norra Vallgatan snett emot Centralstationen. Jag vill rikta ett särskilt tack till kökvinnan Monica Ahlberg som utförde sitt åtagande på ett mycket förtjänstfullt sätt.

Glumslövs backar 4 juni

Först så går det upp och sen så går det ner, sen så går det upp igen och .......

Vi var 22 stycken. Marianne T tog täten och Marianne S gick sist. Vi följde Skåneleden från Ålabodarna mot Borstahusen och nog gick det upp och nog gick det ner. Solen strålade och svetten lackade. Vi gick bl.a. upp för en jättetrappa. Väl uppe krävdes en rejäl drickapaus. Välförtjänt matsäck åt vi i Borstahusen, där det fanns gott om bänkar och bord. På hemvägen visade Marianne oss en vidunderlig utsikt över Ven, Köpenhamn och Helsingör. Innan vi kom till bilarna gjorde vi en avstickare till Sundvik. Drygt 11 km blev det.

Tack Marianne och Marianne för en mycket fin vandring.

Text: Göran Ahlberg

Järavallen 28 maj

Järavallens strövområde 10 km

Vandringsledare: Anna Åkerhielm

Start: 09.45

Vädret var lovande när vi samlades, 21 deltagare, och Anna hälsade oss välkomna och gav oss spännande uppgifter om platsens historia som går 7000 år tillbaka. Betydligt nyare är den invasiva vandrarmusslans intrång i områdets Saxtorpssjöar. Länsstyrelsen har låtit hälla ut salt i sjöarna och avrått från bad. Nu är musslorna döda och man kan bada igen enligt uppmärksamma tidningsläsare i vår grupp.

Järavallen ligger i Kävlinge kommun och är både naturreservat och strövområde. Det finns skog, strand och äng. Tallskog planterades på 1800-talet för att hindra sandflykt. Vi började i skogen, sådan skog som jag kallar blandskog. Det var lätt att gå där. Fåglarna höll konsert. Senare på dagen skulle vi höra både gök och näktergal. Många flyttfåglar rastar på området. Vi såg liljekonvaljer och skogsstjärnor. Vädret var fint, lagom varmt, inga kalla vindar. Det kändes som om sommaren är på gång. Efter ungefär 6 kilometer gjorde vi paus och så bra att det var en lång paus så vi hann pusta ut och äta och dricka. Vi fortsatte på ängar där det var andra sorters blommor som jag inte kan men smörblommor fanns det och ginst.

Anna fick hjärtliga applåder för gott ledarskap. Vi var nöjda med dagen och det hade Anna bidragit till. Tack Anna än en gång. Ulf påminde oss om att skicka in vackra naturbilder till en utställning under 2024. Då fyller EVF 40 år.

Text: Kerstin Nilsson

Gökottevandring 18 maj

Vi var 27 morgonpigga vandrare som mötte upp i tidig morgonstund på Nya torg för att, under ledning av undertecknad, tillryggalägga den 8 km långa gökottevandringen. Det var en kylig morgon, termometern visade på endast 8 grader men det var nästan vindstilla och inte ett moln så långt ögat kunde nå. Ute i Nybroskogen, när vi nått nästan halvvägs, hade Monica och Göran Ahlberg dukat upp med ägg och sill, korv och ostsmörgås. Öl och snaps dessutom för de som så önskade. Göken hördes, åtminstone av en del uppmärksamma deltagare. När vi avnjutit vår utomordentligt goda frukost fortsatte vi vandringen ut mot bryggan vid Klitterhus för att beundra den vackra vyn över Skälderviken med Kullahalvön och Bjärehalvön på ömse sidor om viken. Vandringen fortsatte sedan utmed den sedvanliga lergöksåttesträckningen, med avbrott för vattenpauser, genom Nybroskogen för att så småningom avslutas vid Nya torg. Vi sänder ett varmt tack till Monica och Göran för deras generositet med att arrangera och bekosta den goda förplägnaden.

Text: Ulf Jörgensen

Vallåkra 3 maj

EVF:s första onsdagsvandring denna säsong startade vid Wallåkra stenkärls-
fabrik. Bert och Anita ledde 15 glada vandrare cirka 8 km. Vi fick uppleva historia genom Berts berättelser.
Fabriken har funnits i över 150 år.

Det tillverkas fortfarande krus och krukor. Naturen bjöd på vitsippor, vårlök, violer, Sankte Pers nycklar och mycket annat vackert. Göken hördes i en skogsdunge och Gladan cirklade över våra huvuden. En helt fantastisk vårkväll.

Text och foton: Lena Ottosson

Vi blev 15 personer som samlades för att vandra denna onsdagskväll. Härligt väder med strålande solsken och tack vare svala nätter fanns det fortfarande mycket vitsippor. Första hagen längs Råån vi gick igenom, var det några nyfikna kor (ungdjur) som tyckte vi var lite intressanta. De stannade upp rätt så fort, så det blev inga problem. Vallåkra Stenkärlsfabrik grundades 1864 och är ännu i drift. Det har även funnits kolbrytning i området. Vandringen avslutades med fika uppe på Borgplatån, som förmodligen har varit en fornborg.

Nedtecknat av dagens vandringsledare Anita och Bert Nilsson

Backsippevandring 23 april

Grevie

"29 vandrare samlades vid entrébyggnaden till parkeringen för Grevie idrottspark. Dagens vandringsledare Boris Larsson höjde sin röst och hälsade välkommen till årets backsippevandring strax efter 09:30 och beklagade att vädrets makter inte var med honom. Snart var emellertid truppen på väg i raskt tempo, iklädda regnskyddande kläder. I regnbågens alla kulörer rörde sig skepnaderna i regndiset över det böljande landskapet. Anonyma med huvudena täckta av huvor och blicken fäst i marken, traskande upp och ner för de gräsklädda kullarna. Blötare och kallare för varje steg.

Men efter c:a 90 minuter gjordes halt och ryggsäckarna tömdes på kaffetermosar och smörgåslådor mitt på en dansbana från 50-talet. Vederkvickta av intaget och styrkta av vilostunden, traskade vi vidare, envist kämpande mot regndropparnas idoga fall.

Åter vid bilparkeringen hade 9,5 km avverkats och PeO passade på att tacka Boris för den blöta, men natursköna vandringen."

Text: PeO Jansson

Foton: Inga Johansson

Ottos Runda 10 april

Foton: Romana Hejl

Domsten Norra - Kulla Gunnarstorp 7 april

Bara ofattbara 8 personer, varav 5 från Helsingborg kom till dagens vandring. Ingen bil från Ängelholm dök upp. På Nya Torg stod Ulf och Kerstin förgäves och fick vända hem igen!

Nå, vi gav oss iväg. Jag berättade om slottet och dess många ägare genom århundraden där särskilt en byggherre sticker ut. Nere på stranden mötte vi en ryttare som i full fart sprängde fram på en vit islandshäst. En overklig syn som i sagan. Vi rastade på en plats med stenformationer som jag inte har sett någonstans på stränderna här i Skåne. Utsikten mot Kronborg var hänförande. Några fiskare stod ute i vadarbyxor och prövade sin lycka. Vi kollade båtarna som stävade genom Sundet. Anna hade en app där man kunde få reda på typ av last, tonnage, under vilken flagg de seglade och till och med hur många knop båten gick. På hemvägen såg vi hur folk höll på att sätta upp sina stugor i sommarbyn.

Göran tackade för en fin runda, men jag kan naturligtvis inte sluta fråga mig varför Engelholmarna lyste med sin frånvaro? Det var röd dag, vindstilla, sol och tvåsiffriga temperaturer mot slutet.

Jag tackar de som kom:

Reidun
Ulf och Kerstin som fick vända hem från Nya Torg

Mona Folkesson
skribent och ledare för dagen

Äpplerundan 2 april

Det var tomt och öde när vi i två bilar från Helsingborg gled in i Bjäremetropolen Båstad. Antagligen var det sovmorgon efter en sen kväll på Peppes Bodega? Men på startplatsen i stan var det livat. 33 personer skulle gå och göra Äpplerundan med Frank.

Från gymnasieskolan bar det uppåt till Galte Stenar som har rests över varsin grav från yngre järnåldern. Bredvid ligger ett sportcenter och när det gäller Båstad menar man då förstås Tennisplatser. Vi följde sedan skyltarna med det gröna äpplet och kom så småningom förbi Öresjön och gick på vacker skogsstig längs den livliga Stensån. Vädret var soligt men kallt. Dock här och var hittade vi några förskräckta vitsippor som väntade på full sol under trädstammarna. Kirskål däremot var det gott om. Ett ogräs man inte vill ha i sin trädgård, men som kan vara gott att förvälla eller steka.

Så småningom kom vi till vackra Båstad Riviera och gick därifrån mot stadens hamn och centrum. Till vänster om oss låg fina hotel Malen och längre upp kunde man ana Båstad Centercourt. Uppe på strandbrinken gick vi förbi små badstugor i olika färger. Där fann vi också vår rastplats och var och en försökte hitta det bästa stället för max solexponering och vindskydd. Därefter bar det uppåt till Brunnsparken. Lejontrappan mellan Strandpromenaden och Ludwig Nobels Allé var under renovering för tillfället. Strax passerade vi statyn av traktens stora dotter världssopranen Birgit Nilsson i blå keramik av Ulla och Gustav Kraitz. Nu hade vi Mariakyrkan framför oss och därifrån gick vi på en mysig gata med vackra gamla, låga och välskötta hus mot vår parkering. Vi tackade Frank för en mycket fin och lärorikrunda.

Text: Mona Folkesson

Foton: Romana Hejl

Skälderviken 26 mars

"Söndagens vandringsfemma började med regn i luften. Men sedan blev det bra vandrarväder! Trevlig "tur" med 28 deltagare. Ett särskilt tack till ICA handlaren Vågen i Skälderviken som sponsrade oss med dryck och bananer - TACK också till vandringsledarna Lena & Christina🙈"

Text, karta, foto och video: Hans Andersson

Foton: Inga Johansson

Ängelholm - Errarp 19 mars

Söndagens vandring, en mycket trevlig runga ifrån Nya torg, med Tomas som ledare. Den gick ifrån torget Haradal, Errarp ängar, Pomona, Skälderviken och tillbaka till Ängelholm. Tack än en gång för en trevlig vandring.

Text och foton: Inga Johansson.

Söndags vandring den 19/3. Tack Tomas för en trevlig runda med 23 vandrare 👍

Text, foton och video: Hans Andersson.

Vejbystrand - St Hult - Lervik 12 mars

Söndagens vandring från Vejbystrand gick längs havet och Skåneleden mot Lervik innan vi vände åter mot Vejby igen.

Blåsigt men soligt och härligt vandrarväder för de 31 som följde med.

Tack Inga och Eva för en fin vandring!

Text: Ija Therup. Foto: Ija Therup.
Video: Hans Andersson.

Vasaloppsvandring i Kronoskogen 5 mars

I härligt vårvinterväder samlades 20 EVF:are på Trafikverkskolans parkering för vandringsstart, ovanligt nog på eftermiddagen kl. 13:30. Med några plusgrader i luften och med solens värmande strålar i ryggen, kändes allt väl upplagt för en trevlig tipsrunda i Christina Holmqvists och Gunilla Jingborgs regi.

Sträckningen utgjordes av enligt Skåneleden - Röda spåret och Gula spåret enligt Hans Anderssons karta här bredvid.

Christina och Gunilla hade satt samman 12 kluriga frågor, som skulle visa sig bli utslagsgivande. Dessförinnan hade vi efter cirka halva sträckan utspisats med blåbärssoppa vid fikastoppet på rastplatsen i "Sibirien".

En av deltagarna råkade snubbla över en lömsk trädrot, vilket åsamkade henne ett sår i pannan, näsblod och en sprucken läpp. Tursamt nog i sammanhanget verkade damen i fråga inte ha skadat något annat och efter omplåstring verkade hon må relativt bra.

Vid återkomsten till startplatsen hade 7,5 km avverkats och svaren levererades. Undertecknad hade turen att pricka in 10 rätt, Marianne Sandberg kom tvåa med 9 rätt och Thomas Holmqvist trea med 8 rätt. Samtliga belönades med varsitt presentkort.

Stort tack till Gunilla och Christina för en fin runda med gagn för både kropp och själ.

Text: PeO Jansson. Foton: Hans Andersson. Video och karta: Hans.

Kronoskogen 26 februari

9,3 km. Söndagens vandringen i ett underbart väder, med trevliga vandrare. Marianne & Catharina som ledare i Kronoskogen/Tack

Text: Inga Johansson.
Foton: Inga Johansson och Hans Andersson.
Video och karta: Hans.

Grevie 19 februari

En underbar vandring med Boris Larsson i Grevie idag. Vandringen gick över åker och ängar, mot Café Killeröd, ner över vägen mot Grevie kyrka. Sedan upp mot vattentornet, där det blev fikastopp.
Ner på andra sidan av kyrkan mot Lindab. Vi gick över vägen runt om hela fabriken, tillbaka dit vi började.
Tack för 11,3 km Boris!

Text: Inga Johansson.
Foton: Inga Johansson och Hans Andersson.
Karta: Hans.

Måndagsvandringen 13 februari

18 vandrare gick 7,5 km. Foton: Inga Johansson.

Gånarp 12 februari

Det är ju inte endast vandringen som var fin! Jag glömde det bästa med dagens vandring! Tack Thomas och Majje för all information som ni berättade om "er" by Gånarp!
9,8 km.

Text: Hans Andersson.
Foton: Hans Andersson och Ija Therup.
Video: Hans Andersson.

Ekebjär heter knallen. Gammalt fornminne. Man kan se 7 kyrkor från toppen. Thomas Holmqvist.

Till toppen på sidan

En lång vandring på 11 km i Magnarp och Vejbystrand.

Magnarp-Vejbystrand 5 februari

18st vandrings sugna vandrare samlades i Magnarps hamn. Vinden var bister men humöret var det inget fel på. Ija och Inga ledde oss mot Vejbystrand. Naturen och utsikten är alltid en härlig upplevelse. Bilderna får tala. Jag valde att fokusera på hus. Vi såg allt från koja,torp till hus i mångmiljon klassen. Det är betraktare som väljer vad som är tilltalande.
Lena Ottosson

Som vanligt härlig vandring i goda vänners lag vilket "gjorde" min söndags förmiddag 👍.
Hans Andersson

Foton: Lena Ottosson och Hans Andersson. Video: Hans Andersson

Till toppen på sidan

En riktig hjärtevandring blev det minsann!

Vandring Pålsjö-Maria-Tågaborg 29 januari 2023

På parkeringen vid Helsingborgs krematorium mötte Per-Olof upp en stor grupp förväntansfulla vandrare. Vandringen gick via Pålsjö hage, med mycket nybyggnation, genom delar av Pålsjö kyrkogård, som är drygt 100 år gammal och Helsingborgs största kyrkogård. Vi passerade Ringstorp och gjorde ett litet stopp vid Sankta Annas kyrka, som är en modern kyrka med ett mycket vackert kyrkorum. Vidare genom Stattena för att sedan njuta av de ståtliga husen i Tågaborg.

Tack vare Per-Olofs morgonpigga och omtänksamma förberedelser fanns det sittplats till oss alla, 31 st, i den vackra Vikingsbergsparken, där förtäringen smakade utmärkt som vanligt.

Vi fortsatte vandringen på Landborgspromenaden förbi Pålsjö mölla, vackert belägen vid Pålsjöbäckens utlopp. Förutom den vackra utsikten över havet, kunde vi också se Pålsjö kallbadhus och krog, Pålsjö slott, Margaretaparken (Döpt efter kronprinsessan Margareta som var gift med Gustav IV Adolf.), Villa Thalassa och Villa Hevea, som ursprungligen var Henry Dunkers bostad men som fungerar som sjukhem idag.

Den sista delen av vandringen gick genom Pålsjö skog tillbaka till Krematoriet. Tack Per-Olof för en omväxlande och lärorik vandring på ca 8,5 km.

Text: Monica Ahlberg. Foton: Inga Johansson och Hans Andersson. Video: Hans Andersson.

Skummeslövstrand 22 januari

ALLARP - TROLLSKOGEN.
10 km med Bo Robertsson som vandringsledare. 25 vandrare fick naturupplevelser i vackert väder.

Foton och videos: Hans Andersson.

Össjö skogar 15 januari

Dagens vandring blev till en härlig knappt 10 km lång vandring. Vädret var på vår sida och alla fick njuta natur och även lite sol. Hans Andersson

En fin vandring, helt underbar natur helst solen mellan träden och sjön. Tack Tomas för idag. Inga Johansson

32 vandrare fick trampa Össjömark med Thomas i spetsen över 10 km. En fin naturupplevelse. PeO Jansson

Karta: Hans Andersson. Foton: 1-3 Hans Andersson. 4-7 Inga Johansson. 8 PeO Jansson

Helsingør-Humlebæk 8 januari

Tycho Brahe-färjan tog oss tryggt och säkert över sundet till Helsingör och snart kunde dagens vandringsledare Mona Folkesson samla den 17-hövdade skaran av EVF:are på järnvägsstationen. Bo Robertssons färgglada keps korade honom oomstridd till sisteman.

Snart stod vi framför stadens äldsta hus, daterat 1577 på fasaden. Mona föreläste om stadens historia som viktig Öresundstulluppbördsplats och därmed rikedom. Danske kungen Kristian IX lät bygga kustjärnvägen mellan Köpenhamn och Helsingör 300 år senare.

Så var vi ute ur stadskärnan och traskade på söderut längs Strandvejen med regnet hotande uppifrån och skyarna täta över sundet med vågorna inrullande med måttlig styrka mot stranden. Vi gjorde ett litet vätskepåfyllningsstopp framför Kystens Perle i Snekkersten, med information om byggnadernas forna storhetstid som hotell/
nattklubb (1952-1981) och nyskapande arkitektur, signerad Max Louw. Under 50- och 60-talen festade Köpenhamns jetset, skådespelare och musiker här till långt ut på småtimmarna. Numera inrymmer fastigheten 22 ägarlägenheter med fantastisk utsikt över Öresund och svenska sidan.

På strandängen söder därom kunde vi beskåda ugnen man kokade tjära i för fiskebåtarna, repslagarbanan och torkställningar för fiskenät innan vi nådde fram till Espergaerde Havn. Där fann de flesta av oss skydd under tak för det tilltagande regnet och en välbehövlig och välsmakande fikapaus kunde avnjutas.

Åter på vandring längs vattnet, mätta och regnklädda, eskalerade det goda humöret och samtalet, så att vi rätt som det var nådde fram till Humlebaek Havn och toaletterna där. PeO påkallade uppmärksamheten och avtackade Mona för en fin vandring på över ca 10 km. Därefter klättrade vi de 89 trappstegen upp från strandbrinken till museet Louisiana, där skaran skingrades. Några besökte museet, några tog bussen till Helsingör, medan en kvartett gick upp till järnvägsstationen och embarkerade öresundståget.

Avslutningsvis kunde undertecknad och vännen Ulf slå oss ned på restaurangen Rib House efter avlagda 13 km och summera dagens upplevelser över en god måltid, accentuerad med goda drycker.